Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

Praha v novém: Prohlédněte si nové nádraží, náměstí i zbrusu nový most

doporučujeme | 22. 11. 2018

V uplynulých dnech byly odklepnuty důležité architektonické změny, kterými by v brzké době měla Praha projít. Smíchov čeká nový dopravní terminál, Kulaťák již nebude pro pěší i řidiče postrachem, do parku na Karlově náměstí se už nebudete muset bát vstoupit ani po setmění a bezpečnější bude i Klárov.
 

clanky5/1(2).jpg

Poznáváte? Takto by mělo vypadat nově Karlovo náměstí.

Kulaťák s novou tváří

Autory vítězného projektu na přeměnu Vítězného náměstí se stali architekti Pavel Hnilička, Eva Macková a Josef Filip. Cílem jejich vítězné studie je odklonit tramvajovou dopravu ze středu náměstí a umožnit tak řidičům plynulejší průjezd. Podle návrhu tedy tramvajová trať nebude protínat náměstí, ale střed bude objíždět po jeho západní straně (u Evropské ulice). Střed náměstí zůstane volný pro univerzální využití. 

clanky5/2(2).jpg

„Těší mě, že se podařilo vybrat takový návrh, který pokračuje v odkazu autora urbanismu Dejvic Antonína Engela a zároveň nabízí více možností využití pro občany. Zejména příjemnější pohyb chodců přes náměstí. Návrh mění Vítězné náměstí na zelenější a přívětivější místo, ve kterém budou lidé chtít trávit čas,“ podotýká Petra Kolínská, náměstkyně primátorky.  

clanky5/1(1).jpg

Proměna Karlova náměstí proběhne na třikrát

Cílem vítězného návrhu z dílny německého krajinářského studia Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip je vytvořit z Karlova náměstí moderní reprezentativní prostor.

Přeměna se rozdělí do třech časových etap. V první z nich dojde v příštím roce na Karlově náměstí jen ke kosmetickým úpravám v podobě záchrany zeleně. Na rok 2025 je plánována celková revitalizace parku a v roce 2048 by mělo dojít ke zklidnění dopravy a vzniku promenády.

clanky5/3.jpg

„Těší mě, že vítězný návrh ctí historické hodnoty parku od založení Karlem IV. po návrh Františka Thomayera a zároveň přináší nadčasové řešení jeho problémů,“ říká radní Jana Plamínková.

clanky5/2(1).jpgV jižní části náměstí by se měla objevit nová kavárna a také dětské hřiště. 


Nový dopravní terminál na Smíchově

Zcela radikální proměna čeká průmyslovou část Smíchova.  Autoři studie, jejímž hlavním cílem je plynulé propojení železnice, autobusových linek a metra, jsou A69 - architekti.

Autobusové nádraží by se dle studie mělo přemístit před dosavadní vlakové nádraží. Vyklizený prostor Na Knížecí tak umožní vznik nového náměstí s reprezentační Městskou budovou a zároveň vznik nejkomplexnějšího pražského dopravního Terminálu Smíchov.

Projekt Smíchov City na místě bývalého smíchovského nákladového nádraží by se mohl začít stavět na konci letošního roku a dokončen by mohl být zhruba za 12 až 15 let.

clanky5/smichov-terminal.jpg

Hlavním přínosem studie je sjednocení současných dopravních uzlů na Smíchově. Rychlejší a snadnější přestup mezi různými druhy dopravy znamená lepší propojení Prahy a jejího okolí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

clanky5/smichov.jpg

Nový, Dvorecký most 

Praha bude mít i svůj 20. most. Nový, Dvorecký most  by měl spojit břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Zatím ale není jasné, kdy by stavba za cca miliardu korun měla být hotová. Podle návrhu by novou spojnici neměla využívat auta, ale jen pěší, cyklisté a tramvaje.

clanky5/2760763_913732_Vizu_Dvorecky_03.jpgDvorecký most bude spojovat Zlíchov a Podolí


Bezpečný Klárov

Nový kabát bude mít i Klárov. Turisticky vytížené okolí stanice metra Malostranská by podle nové studie, jejímiž autory jsou architekti ateliéru A69, by mělo být bezpečnější pro pěší, cyklisty i tramvaje.

clanky5/klarov1.jpg

Návrh počítá s novými přechody, rozšířenými chodníky i širšími nástupními ostrůvky. Tramvajová trať bude narovnána a nově vzniknou i pruhy pro cyklisty. Bezpečnějším by se měl stát Klárov do roku 2023. 

Bezbariérovou úpravou by měla projít i takzvaná „myší díra“ – schodiště z Klárova na Letnou.

“Věříme, že spolu s diskuzemi o přejmenování stanice metra se začne mluvit i o přeměně celého prostoru. Je to jeden z nejreprezentativnějších prostorů v Praze, přitom dnes výrazně zaostává za svými možnostmi,” vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR.

[clanky5/klarov_web.jpg]

IPR slaví pět let

Pokud si nechcete nechat ujít další novinky o chystaných architektonických změnách či úpravách v Praze, nechte se svézt speciální tramvají, kterou v uplynulých dnech v rámci svého pětiletého výročí do ulic vypustili pražští plánovači. Černá architektonická tramvaj 15T s bílým nápisem ARCHITEKTURA bude brázdit Prahou celý rok a zvát cestující na nejrůznější akce IPR - Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

 

Centrum architektury a městského plánování

Základní zdroj přehledných informací o hlavním městě....



[clanky5/architektura(1).jpg]

 

přehled článků

Prodejci využívají předvánočně naměklých nálad a útočí na naše peněženky. Nezoufejte, vybrali jsme pro vás takové prosincové akce, kde můžete být bez obav naměkko i švorc.

Můžete surfovat, hrát si (třeba na bojovníky), nechat se vystrašit, zajezdit si na motokárách, prozkoumat (pod)mořský svět, vyzkoušet si lukostřelbu...

Poradíme vám kam zajít na jídlo, pivo, zmrzlinu a na výstavu. Abyste nakrmili všechny své žaludky i duše. Navštívili jsme čtyři nedávno otevřené podniky v metropoli.