Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

Tramvaj měla původně jezdit pod zemí. A může vlastně couvat?

doporučujeme | 25. 8. 2016

Kdo určuje, proč je tramvaj devítka zrovna devítka a nikoli jedenáctka? Jakou nejvyšší rychlostí může “pražská šalina” svištět po městě? Podívali jsme se tramvajím pod kapotu ještě před tím, než v neděli začne skoro polovina linek jezdit po jiné trase než dosud. (Kudy přesně se dozvíte na konci článku.)

Text: Lukáš Rozmajzl

clanky4/Tram_T3_I.jpg 

Kolik tramvají vlastně po Praze jezdí? Dopravní podnik jich má téměř 900. Foto: DPP

%C4%8D%C3%ADsla/Black-01.jpg Kdo rozhoduje o tom, jaké číslo ponese která konkrétní linka tramvají?
Stručně: magistrát. “Číslo linky nejprve navrhne ROPID, pak jej mohou ovlivnit připomínky městských částí, ale úplně finální slovo mají pracovníci Odboru dopravních agend magistrátu hlavního města, kteří pro provoz linkové dopravy vydávají licence,” popisuje Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPIDu. To je příspěvkové organizace hlavního města. Její název je vlastně zkratka pro “Regionální Organizátor Pražské Integrované Dopravy”.

%C4%8D%C3%ADsla/Black-02.jpg Proč v současné době jezdí linky 1 a 3, ale chybí dvojka? Nebo obdobně je v provozu linka č. 18 a č. 20, ale devatenáctkou se lidi nesvezou?
Mezery v číselné řadě 1-26 jsou podle ROPIDu způsobené úpravami jízdního řádu v minulosti, kdy byly vytvářeny silné páteřní linky slučováním dvojice slabších linek. Dvojku loni z povrchu “vymazalo” prodloužení metra. Od neděle 28. srpna ale na ni můžete znovu naskočit, pojede ze Sídliště Petřiny do nádraží Braník. Nicméně linku 19 a 23 budete na jakékoli refýži vyhlížet marně.

%C4%8D%C3%ADsla/Black-03.jpg Může tramvaj couvat?
Ano. “Tramvaje umí couvat, respektive zpětně se pohybovat z pomocného stanoviště. Běžně se využívá při zatažení do vozovny,” uvedla Aneta Řehková z Dopravního podniku hl. m. Prahy.

clanky4/Tram_Skoda_15T_I.jpg 

Na Hlaváku měla jezdit tramvaj původně v podzemí - čtěte níže! Foto: DPP

%C4%8D%C3%ADsla/Black-04.jpg Budou se stavět nové koleje?
S rozšiřováním dojezdu tramvají se rozhodně počítá. “V pokročilém stádiu přípravy jsou tratě ze Sídliště Barrandov do Slivence a z Divoké Šárky do zastávky Dědinská. Začínají se aktivně připravovat výstavby obratišť Zahradní Město, Depo Hostivař a prodloužení trati ze Spořilova zatím do prostoru Chodovce,” vyjmenovává Martin Šubrt.

%C4%8D%C3%ADsla/Black-05.jpg Je pravda, že v Praze měla původně místo metra jezdit podpovrchová tramvaj? 
Přesně tak, když se v lednu 1966 začalo kopat, podle původních plánů měly v tunelech jezdit dvouvagónové soupravy. Mimochodem kvůli tomu je dodnes ve stanici metra Hlavní nádraží netradiční nástupiště po stranách, protože tramvajové soupravy mají dveře jenom na pravé straně. Až v srpnu 1967 se projekt předělal na klasické metro. “Podpovrchové tramvaje, s jakými se původně počítalo pro Prahu, je dnes možné vidět například ve Volgogradě,” uvedl Martin Šubrt z ROPIDu.

clanky4/May2015_Volgograd_img13_PLenina_metrotram_station.jpg 

Prostě šalina, co za vámi přijede do tunelu pod zem. Vítejte ve Volgogradu! Foto: Wikimedia/A.Savin   


%C4%8D%C3%ADsla/Black-06.jpg Co to je “tramvajové dilema”?
Etický problém, se kterým přišla filozofka Philippa Footová. Wikipedia ho popisuje následovně: “Tramvaj jede po kolejích. Na trati je pět pracujících lidí, ti jsou nemožni pohybu. Tramvaj jede přímo na ně. Stojíte v určité vzdálenosti od kolejiště, vedle páky ovládající výhybku. Káždopádně všimnete si, že na druhé trati je také jeden člověk. Máte dvě možnosti: A/ neudělat nic - tramvaj zabije pět lidí na hlavní trati, nebo B/ zatáhnout za páku - výhybka přepne na vedlejší trať, kde zabije jednoho člověka.”

%C4%8D%C3%ADsla/Black-07.jpg V kolika českých městech vlastní jezdí tramvaje?
Zkuste si schválně tipnout. Správnou odpověď najdete níže.

 

Muzeum MHD

Jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy....



Pražské tramvaje v číslech

  • 142,7 km - délka tramvajového kolejiště v Praze (koleje by tak z Prahy dosáhly až do Českých Budějovic)
  • ​500,4 km - souhrnná délka všech 21 denních a 9 nočních linek tramvají (to je pro představu vzdálenost z Prahy do německého Frankfurtu)
  • 869 - celkový počet tramvají ve vozovém parku, jejich průměrné stáří je 11,7 roku
  • 18,78 km/h - průměrná cestovní rychlost tramvaje, konstruovány jsou na maximální rychlost 60 km/h
  • 1 359 - celkový počet řidičů pražských tramvají k 22. srpnu letošního roku, z toho je 1 165 mužů (86 procent) a 194 žen (14 procent)
  • 22 740 metrů - nejdelší tramvajovou linkou byla loni ta s číslem 16 ze Sídliště Řepy na Lehovec (cesta z konečné na opačný konec trvala v průměru 72,5 minuty), dnes je zkrácená jen do Kotlářky, takže vedení převzala linka 10 z Řep do Ďáblic o délce 22 290 metrů
​Zdroj: DPP, ROPID (většina dat je platná k 31. 12. 2015)


 

Mapa, kudy od 28. srpna budou jezdit všechny tramvajové linky. (Klikněte na mapu, aby se vám zvětšila.)

Na závěr to nejdůležitější, pozorně si nastudujte nový jízdní řád a map u, kudy nové nebo pozměněné tramvajové linky budou od neděle 28. srpna jezdit. Úplně nově jsou zavedené linky 2, 15 a 21, změna trasy se týká linek 4, 5, 6, 12, 14, 18, 20, 24 a 25. Naopak přesně tak, jak jste byli dosud zvyklí, pojedou i v neděli ráno linky 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 22 a 26. Tak šťastnou cestu!

Mimochodem - kde všude tedy v Česku můžete na silnici narazit do tramvaje? Celkem v těchto 9 městech - v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, v Liberci a Jablonci a na společná lince Most-Litvínov.

 

Daruj, co nenosíš!

JCDecaux

24.08. - 25.08.

[autoripodpisy/LukasRozmajzl.jpg]

přehled článků

Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.

Sauny u řeky, v Národním divadle, v obchodním centru, v kasárnách i mimo centrum. Tady je výběr těch nejlepších a nejzajímavějších saunovacích míst po celé Praze, abyste se nemuseli potit při jejich hledání na webu.

Konečně nemusíte sedět v kanclu, máte tolik nápadů na to, co dělat venku, a ono... prší! Jestli už vážně nevíte coby a koušete se doma nudou, nechte se inspirovat!