V Praze začnou rekordní stavby: Nové mosty, nádraží, náměstí i viadukt
Hlavní město v letošním roce čekají stavební práce na rekordním počtu veřejných staveb. Na více než desítce
projektů z oblasti dopravní infrastruktury nebo veřejného prostoru se kromě města jako investor podílí také stát.
Celkové investiční náklady jednotlivých projektů dosáhnou téměř 50 miliard korun.
Text, foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy
V následujících letech by se Smíchovské nádraží mělo proměnit v moderní dopravní terminál městské, příměstské
i regionální dopravy.
Dvorecký most
Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí
oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení
Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě.
Kromě samotné dopravní funkce bude most nabizet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské
straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne
park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa. Další vizualizace v pořadí 20. mostu přes Vltavu najdete ZDE.
• Dokončení: 2025
• Investiční náklady: 1,075 mld. Kč
• Investor: Hlavní město Praha
Václavské náměstí
Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou
trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se
prostor pro pěší a cyklo dopravu.
• Dokončení výstavby – dolní část: 2023
• Zahájení výstavby – horní část: 2024
• Dokončení výstavby – horní část: 2026
• Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
• Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč
Negrelliho viadukt
Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.
Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)
Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na centrum evropského kosmického výzkumu přispěje
k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností.
• Zahájení výstavby: léto/podzim 2024
• Plánované dokončení: 2025
• Investor: Hlavní město Praha
• Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč
Masarykovo nádraží
Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení
s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality.
• Zahájení výstavby: únor 2024
• Dokončení výstavby: 2027
• Investor: Správa železnic
• Investiční náklady: 3,4 mld. Kč
Náměstí Jiřího z Poděbrad
Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí,
odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb.
• Zahájení výstavby: leden 2024
• Plánované dokončení: 2027
• Investor: Hlavní město Praha
• Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH
Terminál Smíchov
Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa
železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba.
• Zahájení výstavby: únor 2023
• Dokončení výstavby: 2030
• Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic
• Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč
Metro D
Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které
v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic.
Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova.
• Zahájení: 2023
• Dokončení - 1. etapy: podzim 2029
• Investiční náklady: 14 mld. Kč
• Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
Libeňský most
Během letošní roku započne dlouho očekávaná rekonstrukce inundačního mostu, který se doposud nacházel v dezolátním
stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí.
• Zahájení výstavby: 2024
• Dokončení: 2025
• Investiční náklady: 2,2 mld. Kč
• Investor: Hlavní město Praha
Nádraží v Bubnech a železniční trať
Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.
Pražský okruh 511
Úsek leží mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá
k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého
úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty.
• Zahájení: konec 2024
• Dokončení: 2027
• Investiční náklady: 15,7 mld. Kč
• Investor: Ředitelství silnic a dálnic
Barrandovský most
Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přichází
do závěrečné fáze oprav.
• Dokončení: 2024
• Investiční náklady: 0,75 mld. Kč
• Investor: Hlavní město Praha
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Vybrali jsme nejlepší zmrzlinárny v Praze, nejen v centru, ale i dál od řeky. Ochutnat můžete klasickou zmrzku, parlorky (tedy cookies se zmrzlinou) i lahodný sorbet.