Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

Projeli jsme se s fírou v kabině metra

poznání | 9. 1. 2013

Snem každého malého kluka je projet se v řídící kabině metra. Nám se tenhle sen splnil. Všechno, co vás o pražském metru zajímalo, jste si mohli přečíst v druhém čísle našeho maganzínu. Pokud jste reportáž přehlédli, zkoukněte ji nyní. Pokud vás metro baví, můžete navíc přispět na portále Hithit.cz aspoň stovkou na vydání knihy, která bude mapovat pražské podzemí.

Napsala: Michaela Raková
Foto: Jindra Kodíček





 

[rep%207.jpg]
Metro řídí strojvedoucí, žádní řidiči! Mezi sebou si něžně přezdívají "fírové". Jízda v jejich kabině je úplně jiná, jako kdybychom nebyli v metru, ale na horské dráze. Trasa vede z kopce do kopce a každou chvíli prosvištíme zatáčkou. Jako by rovinka byla pouze ve stanici.

[rep%205.jpg]
Na tunely, kterými jezdí soupravy, připadá asi jen třetina celkové rozlohy pražského podzemí. Větší část tvoří technické prostory a depa. Stanice slouží také jako protiatomové kryty, které jsou stále připravené k použití. Jsou tu funkční sprchy, vykachlíkované dámské a pánské toalety, telefony a na některých místech i celé nemocnice s operačními sály. 

[rep%204.jpg]
Zájem o místo v metru je obrovský. Práce totiž není. Strojvedoucí před nástupem čeká několikaměsíční příprava a náročné psychické testy. Každý musí umět mašinu provizorně opravit, metro se vždy musí dostat za každou cenu do stanice. To je důvodem, proč mezi strojvedoucími není žádná žena. Kdysi to jedna zkoušela, ale vymluvili jí to...

[rep%202.jpg]
Operátor výhybek určuje, jestli pojedeme do stanice, nebo do depa. Například do toho na Smíchovském nádraží se stále snaží dostat sprejeři. Když jezdila stará metra s odklopnými lavicemi, často se do nich schovávali. Odstraňování graffiti stojí metro velké peníze a zároveň jde o ohrožení života sprejerů. Šlapou po přívodní kolejnici, která je pod napěím 750 V. Kdyby laminátový kryt prasknul, čekala by je elektrolýza, okamžitý rozklad krve.

[rep%206.jpg]
"Skokani" se objeví tak jednou za třičtvrtě roku, na podzim, nebo když je dlouhá a depresivní zima. Pro fíry to není příjemné, ale nemůžou za to. Vjezdová rychlost do stanice je 60 km/h a 150tunový kolos na deseti metrech nezastaví. Vždy projede alespoň půlku nástupiště. Pokud byste do kolejiště spadli, lehněte si do korýtka mezi kolejemi. Nic se vám nestane.

[rep%201.jpg]
Dvě soupravy do sebe nenarazí. Maximální provozní rychlost v tunelu je 80 km/h, když ji metro překročí, automaticky zpomalí. Když jiný stroj jede nebo stojí blízko před ním, rychlost automaticky sníží. Pokud by měl strojvedoucí zdravotní problémy a nemohl vlak ovládat, metro samo zastaví. Souprava navíc nemůže couvat. Technicky to jde, ale nesmí se to.

 

přehled článků

Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.

Vybrali jsme nejlepší zmrzlinárny v Praze, nejen v centru, ale i dál od řeky. Ochutnat můžete klasickou zmrzku, parlorky (tedy cookies se zmrzlinou) i lahodný sorbet.

Konečně nemusíte sedět v kanclu, máte tolik nápadů na to, co dělat venku, a ono... prší! Jestli už vážně nevíte coby a koušete se doma nudou, nechte se inspirovat!