Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

Víme, jestli Praha jednou bude voňavá a nabíjecí

poznání | 17. 10. 2012

Představte si, že usínáte a probouzíte se v naprosto tiché Praze, kde taky můžete vyvětrat kdy chcete (i v dopravní špičce). Jestli si Praha vezme příklad třeba z Paříže, není tahle představa úplně utopická. Jde tady o elektromobily, tedy auta na elektrický pohon, která se pomalu začínají objevovat i u nás. Sice řidičky a řidiči pořád radši dýchají spaliny (ačkoli aspoň ne ty olovnaté), výjimka se ale na ulicích najde.  A elektrický pohon je hudba budoucnosti. Nejen pro životní prostředí, ale i pro lepší život ve městě.

Napsala: Marie Sýkorová

auto1.JPG

Desetitísícový gang
"Trh s elektromobily v Česku naroste. To znamená, že tak během pěti až deseti let by se po českých a moravských ulicích měly prohánět tisíce až deseti tisíce takovýchto vozidel.  My teď tedy hlavně musíme vybudovat síť dobíjecích stanic," vysvětluje Tomáš Chmelík ze společnosti ČEZ. Elektromobilů byste v Česku napočítali pouhých několik desítek. Důvod je logický - elektroauto je zatím příliš drahé. I když náklady, a to zastánci ekomobility zdůrazňují, se brzy vrátí. Většina z dosavadních uživatelů navíc stejně vlastní hybridní vůz.  Tedy auto jak na elektropohon, tak i s klasickým spalovacím motorem. Do budoucna by se dobíjecí stanicí mohlo chlubit každé krajské město. A to je vlastně i hlavní myšlenka celého projektu, který ČEZ rozjíždí. Ve velkých městech by elektropohon mohly jednou používat i dopravní podniky.

auto3.jpgDobijte si baterky
"Dobít baterky" autobusu trvá jen chvilku - akorát tak, ab se sám řidič mohl dobít kafem.
Ten, kdo se chopí volatnu ve městě, auto v zásadě používá při kratších vzdálenostech. Jinak řečeno "jen" na cestu do práce, k doktorovi, na nákup. Takový "výlet" nám pak zabere přibližně půl hodiny až hodinu (podle stupně ucpání silnic samozřejmě). A právě k těmto účelům je elektromobil ideální. Jeho výkon samozřejmě závisí na stavu nabití. Odhaduje se, že na jedno plné nabití můžete ujet mezi 80 až 150 kilometry. Každé auto ale uvádí momentální stav baterie. Nejvíc dobíjecích stanic má zatím Praha, poslední byla zprovozněná na konci srpna na Evropské třídě. Po celé republice má ČEZ veřejných dobíječek na auto zhruba dvacet pět.



Sbohem, černé plíce
Výhody takových moderních aut jdou ruku v ruce s dnešními trendy zaměřenými na životní prostředí. Elektromobil totiž nevydává (skoro) žádný zvuk, narozdíl od klasických spalovacích motorů neprodukuje žádné přímé emise. Právě díky nulovému znečištění se budou moct velká města (a černé plíce jejich obyvatel) znovu nadechnout. Provozní náklady jsou navíc výrazně nižší. Elektromobil jezdí mnohem efektivněji než auto na klasické pohonné hmoty. Náklady na pohon se totiž u elektromobilů pohybují na úrovni zhruba jedné třetiny ve srovnání s úsporným nafťákem. Klasický motor totiž pracuje v nejlepších případech s účinností mezi 25 a 30 %. Což znamená, že jen přibližně jedna čtvrtina veškeré energie v palivu je využita k pohonu vozu. Zbytek se nevyužije a pálí se úplně zbytečně. Elektromotor oproti tomu pracuje s účinností na úrovní přesahující 95 % a ztráty jsou tak podstatně nižší. "Přínos elektromobilů a komfort, který zajišťují, je tak ve městě dost jasný. Zbývá jen otázka, jestli stát, města nebo obce budou schopny takové projekty podpořit," říká Tomáš Chmelík, který je manažerem útvaru Čisté energie a hlavním odborníkem projektu E-mobility. Skvělou výhodou jsou i nižší náklady na údržbu. Elektromotor je totiž ve své podstatě mnohem jednodušší, a tudíž jeho servis je i o dost levnější. (A možná ho tak zvládnou i dámy...)
 

auto2.JPG
 

Město nad Seinou už dýchá
Praha by si mohla vzít příklad třeba z Paříže. Nejprve bylo možné v pařížských ulicích hojně potkávat samotné dobíjecí stanice pro veřejnost, v roce 2008 tady rozjeli program ekologické mobility nazvaný Autolib‘. Malý třídveřový elektromobil si díky němu můžete půjčit  přímo na ulici. Stačí se zaregistrovat, zaplatit poplatek (na měsíc je to 20 €, asi 500 korun) a můžete jet. Každé jednotlivé půjčení tohoto malého ekologického vozu pak stojí 7 €, přibližně 180 Kč. Na ulicích Paříže tak už kromě půjčovacích kol (Vélib‘), narazíte i na malá vozítka (nejčastěji 4 za sebou), která jsou napojená na dobíjecí stojan. Hlavní myšlenkou projektu bylo "vyhnat" z města právě takové půlhodinové uživatele aut. A samozřejmě snížit hluk a hlavně znečištění ovzduší ve městě nad Seinou. Tedy přesně to, co má ve své vizi i E-mobilita projektu Futur/e/motion. 

Půjčování kol po vzoru Paříže se v kopcovité Praze asi spíš neujme. Co by jí ale mohlo zachránit a zlepšit nedýchatelný vzduch jsou právě elektromobily. 

 

přehled článků

Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.

Sauny u řeky, v Národním divadle, v obchodním centru, v kasárnách i mimo centrum. Tady je výběr těch nejlepších a nejzajímavějších saunovacích míst po celé Praze, abyste se nemuseli potit při jejich hledání na webu.

Konečně nemusíte sedět v kanclu, máte tolik nápadů na to, co dělat venku, a ono... prší! Jestli už vážně nevíte coby a koušete se doma nudou, nechte se inspirovat!