Musica Florea posluchačům představí nejranější tvorbu Leoše Janáčka ze skladatelových studentských let vycházející ze stylů renesance a baroka.
Letošní 170. výročí narození Leoše Janáčka neuniklo ani pozornosti orchestru Musica Florea. Již od svých 11 let se totiž Janáček učil generálbasu a kontrapunktu, který mu zprostředkoval styk s barokní a renesanční kompoziční technikou. Tu vtělil zejména do drobných liturgických pěveckých skladeb na latinské texty. Tato díla respektovala palestrinovský styl, který byl prosazován a pěstován v rámci tzv. ceciliánské reformy církevní hudby. Je zřejmé, že liturgické skladby sotva dvacetiletého Leoše Janáčka vznikly jako samostatné skladby nad rámec školních povinností a osnov. Často se opírají o gregoriánský nápěv a v několika případech se k pěveckým hlasům přidávají varhany, které však mají jen podpůrný charakter. Proto si dovolíme doprovod obohatit smyčcovou instrumentací, aniž bychom cokoli přidali nebo ubrali na kompozičním záměru autora. Jeho skladby budou obohaceny „podobnými“ skladbami, které pocházejí spíše z počátků italského hudebního baroka, a které s hudbou mladého Janáčka neuvěřitelně souzní. Vedle Janáčka tak zazní Giovanni Gabrielli, Alessandro Grandi, Gregorio Allegri, Biagio Marini a další.
Účinkuje: Musica Florea, a sólisté, dirigent: Marek Štryncl
Soprán: Barbora Kabátková, Stanislava Mihalcová, alt: Daniela Čermáková, tenor: Hasan El Dunia, bas: Jaromír Nosek
Program:
Leoš Janáček (1854–1928): Introitus In nomine Iesu
Giovanni Gabrielli (1554–1612): Canzon à 5
Leoš Janáček: Suscepimus Deus, Regnum mundi
Alessandro Grandi (1586–1630): Sonata SOPRA DEUS MISERATUR NOSTRI
Gregorio Allegri (1582–1652): Falsobordone – Miserere
Giovanni Valentini (1582–1649): Sonata à 5
Leoš Janáček: Exaudi Deus
Leoš Janáček: Fuga A dur
Leoš Janáček: Exurge Domine, Communio – Fidelis servus
Marco Uccellini (1603–1680): Sinfonia decima nona à 4
Giovanni Battista Bovicelli (1550–1594) / Gabucci, Giovanelli: Falsobordone – Magnificat