1939–2021: Konec černobílé doby
Národní galerie Praha slavnostně otevře novou výstavní expozici ve Veletržním paláci!
25/5/2023 v 19/00!
Název Konec černobílé doby není pojmenováním let 1939 až 2021, ale heslem shrnujícím přístup, který se snaží materiál této často bolestné epochy dopředu ideologicky nehodnotit. Cílem je ukázat, že v umění existovalo více různých pojetí umělecké kvality paralelně vedle sebe. Základní polarity soudobého umění – oficiální a neoficiální, abstraktní a figurativní, formální a sociálně angažované – vzájemně podmiňovaly svoji existenci, zároveň však téměř nikdy neexistovaly jako černá a bílá maxima. V chronologickém členění divák může sledovat, jak rychle se představa umělecké kvality v tomto čase proměňovala, a to i u jednotlivých umělců. Expozice prezentuje umění jako svědectví doby: výsledek nejen čistě autorských, ale i společenských, politických a ekonomických sil. Tvoří ji 323 děl od 266 umělců pouze ze sbírek Národní galerie bez jakýchkoliv zápůjček. Metodologii, která není založena na hierarchickém výběru nejlepšího, ale snaze pochopit motivy, jaké umění bylo tehdy vytvářeno a proč, doplňují příklady výstav a příběhy akvizic.
V rámci slavnostního otevření zazní skladba Poonsoirée (1973) od skladatele Milana Adamčiaka v podání uskupení IMPE Ensemble: (Michal Prokop – flétna, Jan Jirucha – trombón, Martin Debřička – tenorsaxofon, Chao Tzu Han – melodika, Haštal Hapka – slide whistle, Juraj Gažmerčík – akustická kytara, perkuse, Filip Tománek – perkuse, Markéta Labusová – housle, Jana Havláková – housle, Klára Pudláková - kontrabas).
IMPE Ensemble je složen ze studentů různých kateder pražské HAMU a těžištěm jeho činnosti je interpretace grafických partitur a open scores.