Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí
Zavřít reklamu
  Prague Bike Fest 2024

ZENGA ⁠–⁠ japonské zenové obrazy ze sbírky Kaeru-an

Menu
náš tip
27.05. do 04.12.
10:00 - 18:00
Národní galerie - Salmovský palác
web
  • Omlouváme se, ale Vaše zařízení
    neumožňuje vygenerovat akci přímo.

    Pro zaslání náhradního exportu v e-mailu
    se musíte nejprve přihlásit.
 
ZENGA ⁠–⁠ japonské zenové obrazy ze sbírky Kaeru-an

Národní galerie Praha vystaví vůbec poprvé část sbírky Kaeru-an, která představí japonskou zenovou malbu a kaligrafii ze 17.⁠–⁠20. století.

 
 
Národní galerie - Salmovský palác
Hradčanské náměstí 1
118 00, Praha 1
Vizitka pořadatele 
 

Tuto unikátní sbírku japonské zenové malby a kaligrafie – zenga, pojmenovanou Kaeru-an, tedy „Z žabí chýše“, daroval nizozemský umělec a sběratel Felix Hess Národní galerii Praha v roce 2019. Sbírka obsahuje 526 děl z 15. až 20. století, převážně závěsné svitky, ale také párový paraván a několik předmětů z keramiky. Za tento výjimečný donátorský počin byl Felix Hess v letošním roce oceněn ministrem kultury Martinem Baxou resortní medailí Artis Bohemiae Amicis. 

Zenové obrazy jsou výrazem čchanového – zenového neboli meditativního buddhismu. Čchan propojující principy mahájánového buddhismu a taoismu v Číně zakořenil na přelomu 5. a 6. století, v Japonsku až koncem 12. století. Zenová malba a kaligrafie se vyznačují stylovou čistotou a tvarovou úsporností. Žánr zenga ale nerezignuje na autorskou originalitu a pestrost zenových myšlenek. Zenové obrazy zahrnují celou výrazovou škálu štětcových technik a práce s tuší a stávají se tak osobitou autorskou meditací. 

Sbírka Kaeru-an významně rozšířila fond asijského umění Národní galerie Praha zejména její soubor tradiční japonské tušové malby. Vystavené svitky přibližují středoevropskému divákovi filozofickou a estetickou hodnotu japonských zenových obrazů. Jejich výrazovou úspornost a formální jednoduchost se snaží umocnit také architektonické a grafické řešení výstavy, jež svým minimalistickým přístupem upřednostňuje přírodní prvky a klade důraz na recyklovatelnost použitých instalačních částí a materiálů. Hudební kulisa s tóny flétny šakuhači, zvuky zurčícího vodopádu nebo žabího kvákání vytvářejí v Salmovském paláci prostor k prožití přítomného okamžiku a oproštění mysli od všedního ruchu.


Zpět na homepage