Národní galerie Praha vystaví vůbec poprvé část sbírky Kaeru-an, která představí japonskou zenovou malbu a kaligrafii ze 17.–20. století.
Tuto unikátní sbírku japonské zenové malby a kaligrafie – zenga, pojmenovanou Kaeru-an, tedy „Z žabí chýše“, daroval nizozemský umělec a sběratel Felix Hess Národní galerii Praha v roce 2019. Sbírka obsahuje 526 děl z 15. až 20. století, převážně závěsné svitky, ale také párový paraván a několik předmětů z keramiky. Za tento výjimečný donátorský počin byl Felix Hess v letošním roce oceněn ministrem kultury Martinem Baxou resortní medailí Artis Bohemiae Amicis.
Zenové obrazy jsou výrazem čchanového – zenového neboli meditativního buddhismu. Čchan propojující principy mahájánového buddhismu a taoismu v Číně zakořenil na přelomu 5. a 6. století, v Japonsku až koncem 12. století. Zenová malba a kaligrafie se vyznačují stylovou čistotou a tvarovou úsporností. Žánr zenga ale nerezignuje na autorskou originalitu a pestrost zenových myšlenek. Zenové obrazy zahrnují celou výrazovou škálu štětcových technik a práce s tuší a stávají se tak osobitou autorskou meditací.
Sbírka Kaeru-an významně rozšířila fond asijského umění Národní galerie Praha zejména její soubor tradiční japonské tušové malby. Vystavené svitky přibližují středoevropskému divákovi filozofickou a estetickou hodnotu japonských zenových obrazů. Jejich výrazovou úspornost a formální jednoduchost se snaží umocnit také architektonické a grafické řešení výstavy, jež svým minimalistickým přístupem upřednostňuje přírodní prvky a klade důraz na recyklovatelnost použitých instalačních částí a materiálů. Hudební kulisa s tóny flétny šakuhači, zvuky zurčícího vodopádu nebo žabího kvákání vytvářejí v Salmovském paláci prostor k prožití přítomného okamžiku a oproštění mysli od všedního ruchu.