Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

Výstava Na film jde na film jinak a vyzývavě

doporučujeme | 6. 10. 2015

Ještě necelý měsíc zbývá do dernisáže výstavy Na film!, která na pět měsíců přeměnila nevšední výstavní prostor Muzea Montanelli v malý svět filmové fascinace. V čem tkví výjimečnost tohoto studentského projektu s mnohem vyššími ambicemi, které znamenají výzvu v konkurenci velkých filmových muzeí? 

autor: Jakub Jiřiště

nafilm.jpg
 

 

Na film!

Muzeum Montanelli

04.06. - 25.10.

Výstava Na film! představuje vůbec první veřejný výstup rozsáhlého projektu NaFilM: Národní filmové muzeum, do něhož se před několika lety pustili studenti Katedry filmových studií na Filosofické fakultě. Hlavním impulsem byla zkušenost s evropskými filmovými muzei, které v podstatě naplňují jediný omezený koncept.

K filmu či kinematografii přistupují jako k magickému světu iluzí, komunikují s návštěvníky skrze nejrůznější fetiše (kostýmy, rekvizity i pečlivě střežené technické exponáty) a ustálené představy, které společně s filmy produkují „továrny na sny“, předpokládají, že film je slabostí nás všech a snaží se stejným způsobem uspokojit naše touhy. Nespokojení studenti pociťovali, že instituce filmového muzea má daleko větší potenciál, který může mít daleko k umrtvenému chrámu „sedmého umění“, jenž představuje především v současné době neoslavovanější filmové muzeum v Turíně. 

54131-11._Zvuk_2.jpg
 

Za prvé může jít o živé centrum setkávání a aktivního vzdělávání se studijním zázemím pro nejrůznější skupiny návštěvníků – od školních skupin, přes filmové nadšence po skutečné odborníky. Za druhé by muzeum nemělo jít cestou statických exponátů, rozsáhlých popisků či instalací, které se brání aktivnímu zapojení návštěvníka.

Filmové muzeum je přímo předurčeno pro to, aby se stalo místem zážitkového vzdělávání, které by obyčejné expozice změnilo na dílny, prostory pro fantazii a spoluvytváření poznatků. Médium filmu díky různorodým přesahům do sféry umění, techniky, společenských věd i psychologie nabízí nepřeberné možnosti jak jej využít pro interaktivní instalace, skrze něž může divák přímo vstoupit do velkého příběhu filmu a nechat se jím dobrovolně unášet.

S tím souvisí i třetí bod, který zásadně nesouhlasí s tím, že je z hlediska vzdělávací funkce muzeí v pořádku, aby film byl propagován pouze jako nevinné, únikové médium. Proto se nabízí prostor ukázat, že jeho role a funkce v průběhu dějin byly daleko různorodější a pronikavější a podnítit návštěvníka s dnešní zkušeností k tomu, aby je objevoval a nechal je na sebe působit.

Výstava Na film! je v podstatě zkušebním polem, které má vyzkoušet, do jaké míry jsou představy jejích tvůrců únosné pro různé typůy návštěvníků. Nejde o expozici, jež by se celistvě zaměřovala na jedno téma, ale tvoří ji tři části, které představují prostřednictvím zvolených kapitol z české kinematografie odlišné přístupy k filmu v muzejním prostoru.
 

51454-5._Avantgarda_5%281%29.jpg
 

První část se věnuje přerodu němého filmu ve film zvukový. Je pojatá v podobě zábavné zvukařské dílny, kde se budete moci vtělit do tvůrců „filmové atmosféry“ v době, kdy za filmovými plátny vytvářely ruchový doprovod. Cílem je si uvědomit, že film nebyl nikdy němý a v navazujících částech sledovat, co se s ním vše dělo, když živé tvůrce zvuku postupně nahrazovala technika. Jak fungovaly technické exponáty, vysvětlují animovaná videa, roli zvuku ve filmu si vyzkoušíte u skutečného mixážního pultu, dozvíte se, jak je možné zobrazit zvuk na filmovém pásu.

Další část je situována do stísněných podzemních prostor, které vhodně evokují vstup do vlastního podvědomí a sféry obrazotvornosti. Právě jich využívaly u diváků tzv. avantgardní filmy, které v prvorepublikovém Československu byly naprosto jedinečné v tom, že nikde nebyly a ani nemohly být promítány na plátně. Přesto patří k významnému uměleckému dědictví, na němž se podíleli takoví kulturní velikáni jako Jaroslav Seifert a Jiří Voskovec. Pokud si těžko takové filmy dokážete představit, nezbývá než zajít do Imaginárního kina a zapojit vlastní fantazii, které předtím poskytne vodítka vlaková jízda, jež evokuje avantgardní vnímání filmu a jeho nálad.

23632-4._Avantgarda_4.jpg
 

Poslední část věnovaná československému filmovému exilu volí opět jiný přístup – tentokrát se zaměřuje na způsob, jak zprostředkovat historické události prostřednictvím filmu a osudu filmových osobností. Důležitou roli v ní hraje nové instalační pojetí, které oživuje pouhé předávání informací a životopisná dat a zároveň nabízí možnost pocitově se napojit na atmosféru doby a prostřednictvím emotivních filmových básní lépe pochopit motivaci tvůrců opustit vlast.

Třetí částí však návštěva muzea skončit nemusí, přilehlá kavárna totiž slouží jako důležitý bod, v němž se můžete alespoň decentně připojit k naplňování představy Národního filmového muzea a pomoci ho rozvíjet správným směrem. Je možné zanechat vzkaz na zdi, která už je téměř úplně polepená názory návštěvníků z celého světa, či si dát kávu a podělit se o svůj zážitek přímo s iniciátorkami projektu, které jsou po většinu času přítomné, aby načerpaly podněty, inspirace i kritiku od těch nejpovolanějších – budoucích návštěvníků muzea, které konečně poskytne důstojný prostor pro národní filmové dědictví.

Přesvědčte se na výstavě Na film!, že skutečně stojí za to jej napomáhat objevovat a uchovávat v povědomí – už jen do 25. října a když se podaří dosáhnout na nový prostor, tak snad opět v průběhu příštího roku.
 

11802632_781984381900904_2473792096477154415_o.jpg
 

přehled článků

Můžete surfovat, hrát si (třeba na bojovníky), nechat se vystrašit, zajezdit si na motokárách, prozkoumat (pod)mořský svět, vyzkoušet si lukostřelbu...

Apus Relax je nafukovací polštář do letadla s unikátním designem. Jak se na něm spí? Přijďte si to vyzkoušet do OC Nový Smíchov. Náš stánek se sedačkami z dopravního letadla najdete v 1. patře.

Labutí Jezero je představení, které publikum zbožňuje. Je to příběh o boji dobra se zlem, o síle lásky a citu překračující hranice života a smrti.